REKLAMATION & RETUR

VAD ÄR EN RMA (Return Merchandise Authorization)?

En RMA, eller Returvarugodkännande, är en kritisk del av processen för att returnera en produkt. Detta är den överenskommelse mellan köpare och säljare som möjliggör återbetalning, utbyte eller reparation av en produkt inom produktens garantitid.

Varför är en RMA viktig?

En RMA är till för att skydda både kundens och företagets intressen. Den garanterar att alla returer hanteras rättvist och effektivt och hjälper oss att upprätthålla hög servicekvalitet. Returer är kostsamma och tidskrävande för alla inblandade, därför strävar vi efter att lösa eventuella problem innan det leder till en retur. Tekniska programmerbara styrsytem har många felkällor och ibland kan något som man tror är ett fel vara något som man kan lösa genom att kontakta Teknisk support.

Vårt åtagande

Vi på Styrgrossisten värdesätter våra kunder och strävar efter att göra processen med RMA så smidig och enkel som möjligt. Vår målsättning är att se till att varje kund blir nöjd och att alla produkter lever upp till de höga standarder som förväntas. - Självklart går det ibland inte riktigt som man har tänkt sig, vilket kräver överseende och en lösningsorienterad inställning från båda parter. Att agera i affektion eller med dålig attityd försvårar och förlänger alltid åtgärdsprocessen.

Eftersom returer är kostsamma för säljaren och obekväma för kunden, gynnar varje retur som kan förhindras båda parter!

De flesta av våra produkter kräver fysisk installation av behörig elektriker och programmering/konfigurering av funktioner med avsedd programvara. Vi ersätter inga kostnader för att byta ut den defekta produkten eller programmering/konfigurering. Vår tekniska support-avdelning hjälper och vägleder er till effektivaste möjligaste tillvägagångssätt. Kontakta oss så konsulterar vi er kring vilken åtgärd som är effektivast i ert specifika fall.

Garanti

Om inget annat anges gäller tillverkarens garanti.

INSTRUKTIONER

Returer och reklamationer som skickas in utan godkänt RMA-nummer accepteras ej. Genom att följa stegen i processen nedan erhåller du ett RMA-nummer.

RIKTLINJER & PRAXIS FÖR RETURLEVERANSER

  • RMA-nummer måste vara väl synligt skrivet på emballaget.
  • Varorna ska packas väl skyddade och emballerade i försändelsen. 
    Tips: Paketet ska gå att vända upp-och-ned utan att artiklarna rör sig i kartongen.
  • Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.

    Tips: Använd samma emballage som ersättningsartikeln levererades i.
  • Försändelsen skickas med företagspaket med utkörning till vårt lager. Ej till ombud eller utlämningsställe.
  • Kunden betalar retur-frakten till vårt lager.

STEG FÖR STEG –  RMA

  1. Inledning av ärende: Starta processen genom att kontakta vår tekniska support via e-post för att skapa ett ärende. En tekniker kommer att återkoppla för att utreda situationen.

  2. Utredning: Vår tekniker samlar information och bedömer ärendet för att bestämma nästa åtgärd.

  3. Information från kunden: Om teknikern rekommenderar ett produktbyte behöver vi detaljerad information från dig. Du kommer att få fylla i ett formulär med uppgifter som inköpsdatum och betalningsinformation.

  4. Garantikontroll: Vi verifierar att produkten fortfarande ligger inom garantiperioden.

  5. Order och byte: Om produkten är berättigad till byte, lägger vi en beställning på en ny likvärdig produkt åt dig.

  6. Fakturering och kreditering: Du faktureras för ersättningsprodukten vid leverans. När vi tar emot den defekta produkten krediteras fakturan. Vi har implementerat denna rutin eftersom erfarenheten visar att en del av de varor som rapporteras som felaktiga inte alltid returneras till oss.

  7. Skicka tillbaka den defekta produkten: Packa den defekta artikeln i det emballage som ersättningsprodukten kom i och skicka tillbaka den till oss. Kom ihåg att RMA-numret ska vara klart och tydligt skrivet på paketet.

  8. Kreditering av fakturan: Om returen når oss innan fakturans förfallodatum kommer fakturan att krediteras och du behöver inte vidta någon ytterligare åtgärd.

  9. Sen retur: Om returen sker efter förfallodatumet måste den ursprungliga fakturan betalas. Efter mottagen retur gör vi en utbetalning till det konto du angivit i RMA-formuläret.

FRAKTINSTRUKTIONER

Skicka din retur till:

Styrgrossisten AB
Västra Strandgatan 2 
442 30 Kungälv
Märk paketet med ditt RMA-nr.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.